De handpalm methode

Calorieën tellen kost veel tijd, maar geeft veel inzicht over de voedingswaarde van een product. Als je geen zin hebt om calorieën te tellen kun je gebruikt maken van de handpalm methode. Het is iets minder precies maar wel een stuk sneller. 

Waarom zou je voor de handpalm methode kiezen?
Het is snel en je hebt het altijd bij. Je hoeft geen app te installeren om je calorieën in bij te houden. Daarnaast hoef je al het eten niet af te wegen met een keukenweegschaal. Je gebruikt namelijk je hand als meetinstrument.

Hoeveel moet er op mijn bord?
Elke maaltijd moet zo veelzijdig mogelijk worden ingevuld met macronutriënten, denk hierbij aan: koolhydraten, eiwitten, vetten en groenten.

Voor koolhydraten: één gebalde vuist.
Voor eiwitten: één platte hand.
Voor vetten: één gesloten vuist of de muis van je hand.
Voor groenten: twee gebalde vuisten of de helft van je bord.

Let er wel op dat je je eigen hand als meetinstrument gebruikt. Jouw hand past bij jouw lichaam. De hand van je partner is waarschijnlijk groter of kleiner dan die van jou.
Schep daarom je eigen eten op en gebruik daarvoor jouw hand als meetinstrument.

Borden zien er dan als volgt uit:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s