Wat zijn macronutriënten? 

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie (uitgedrukt in kcal) leveren aan ons lichaam voor groei, onderhoud en activiteit. Macro betekent groot en nutriënt betekent voedingsstof. Je lichaam heeft een grote hoeveelheid voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Deze grote voedingsstoffen kunnen we onderverdelen in 3 soorten.

  • Koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vetten

Koolhydraten

Koolhydraten zijn ons belangrijkste en snelste vorm van energie. Je hebt verschillende vormen van koolhydraten namelijk; suikers, zetmeel en vezels. 1 gram koolhydraat levert 4 kcal aan energie. De gezondheidsraad adviseert om 40 tot 70 procent van je dagelijkse voedingsinname uit koolhydraten te laten bestaan. Voor een vrouw die gemiddeld genomen 2000kcal per dag nodig heeft betekent dit tussen de 800 en 1400 kcal uit koolhydraten. Dat zijn een hoop boterhammen.

“Maar van brood eten wordt je toch dik?”

Gelukkig niet, want dat zou betekenen dat je nooit meer brood kunt eten. Van teveel eten kom je aan en niet van brood alleen.
Er zijn genoeg producten die koolhydraten bevatten die je gewoon kunt eten.

Voorbeelden van koolhydratenKoolhydraten www.sporty-food.nl

  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta
  • Zilvervlies rijst
  • Havermout
  • Aardappelen
  • Fruit
  • Groente

Voorbeelden van koolhydraten die je beter niet kunt eten, of in ieder geval zo min mogelijk.

  • Koek en biscuits
  • Ontbijtmixen
  • Pasta
  • Wit boord
  • Witte rijst
  • Snoep

Eiwitten

Eiwit dient als bouwstof voor ons lichaam en bij een te kort aan glucose ook als energieleverancier. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en er zijn 2 soorten van. Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten. 1 gram eiwit levert 4 kcal aan energie.

Volgens de gezondheidsraad is de aanbevolen hoeveelheid eiwit 0,8 gram per kg lichaamsgewicht. Voor baby’s, kinderen, jongeren, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven gelden andere adviezen.

Door krachtsporters is het aanbevolen hoeveelheid eiwit tussen de 1,7 en 1,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en voor duursporters tussen de 1,2 en 1,4 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Producten die eiwit bevatten: Eiwitten www.sporty-food.nl

  • Brood
  • Granen
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Vlees
  • Vis
  • Gevogelte zoals bijvoorbeeld kip en kalkoen
  • Melk
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Kaas
  • Eieren

Vetten 

Vet is de langzaamste energiebron van de macronutriënten. 1 gram vet levert 9 kcal aan energie. Vet wordt door het lichaam gebruikt als brandstof maar ook als bouwstof.
Er bestaan 2 soorten vet. Verzadigd vet en onverzadigd vet. Maar er bestaan ook nog transvetten. Dit is een zeer ongezonde verzadigd vet.

Verzadigd vet komt vaak voor in dierlijke producten zoals vlees, boter, kokosvet maar ook in snacks, snoep en taart.
Onverzadigd vet komt veelal voor in plantaardige producten. Denk hierbij aan olijfolie, noten, zaden en pitten maar ook in vis.
Transvet vindt je voornamelijk in gefrituurd voedsel of fabrieksmatig geproduceerd voedsel.

Minimaal 20% van je totale energie inname moet uit vetten bestaan. Het maximum staat op 40%. Waarbij de inname van verzadigde vetten zo min mogelijk moet zijn.

Welke producten kan ik dan het beste eten?  Vetten www.sporty-food.nl

  • Vette vis zoals zalm, haring en makreel.
  • Noten zoals amandelen en cashewnoten
  • Eieren
  • Avocado
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s